In 8 gemakkelijke stappen fit een week Europa vliegen!

In 8 gemakkelijke stappen fit een week Europa vliegen!

“Ik kan even geen zakenman meer zien….”. Dat was wat een ex-collega zei na een volle week Europa vluchten. Ze voegde er meteen aan toe: “Begrijp me niet verkeerd, ik houd van mijn beroep, maar één week Europa en dan heb ik het al weer gehad…”. Hoe zorg je dan toch goed voor jezelf, zodat je ook na je laatste vlucht nog fit en blij kunt zijn…? Wat ik vaak hoor is: “Ja gewoon…..” Ik ben dan nieuwsgierig naar:  Hoe en wat is dan gewoon….?

Korte stretches vliegen is intensief.

  • Veel starts en veel landingen.
  • Veel wisselende passagiers.
  • Zeer onregelmatig eten.
  • Snelle hap tussendoor.

Hier volgen 8 gemakkelijke stappen die je kunnen helpen gezond en blij door zo’n week heen te vliegen 🙂

  1. Drink veel water. Dit klinkt zo llogisch en we weten het ook allemaal. Echter tijdens een korte en drukke vlucht kan het er zomaar bij inschieten. Je droogt snel uit aan boord. Je merkt het als je hoofdpijn begint te krijgen. Dit wil je voorkomen. Drink tenminste 2,5 liter water per dag en merk het verschil!
  2. Neem je eigen gezonde voeding mee. Leer wat voor jou gezonde voeding is! Denk hierbij aan vers fruit, verse groenten. Je kunt je eigen groene smoothy maken aan boord of in je hotelkamer en nemen wanneer jij hier trek in hebt! Meestal heb je tijdens korte stretches geen tijd om dit te maken. Zorg er echter altijd voor dat je de benodigde attributen en ingrediënten bij je hebt om dit tijdens een tussenstop te kunnen doen!
  3. Sta jezelf toe op een turn-a-round even wat oefeningen te doen Denk bijvoorbeeld aan een ademhalingsoefening, stretch oefening, of wellicht even 10 minuten relaxed zitten met je ogen dicht, heel bewust tijd nemen voor jezelf.
  4. Vóórdat je gaat slapen even “unwinden”. Hoe doe je dat? Even een klein drankje drinken met de crew, buiten wandelen, of wat lezen, muziek luisteren.
  5. Doe rek en strek oefeningen vóórdat je in bed stapt. Heel bewust ademhalen, net even iets langer in ademen, houd je adem vast, laat dan los, adem net iets verder uit dan dat je normaal zou doen. Lees over ademhaling ook één van mijn vorige eZines.
  6. Als je in bed ligt: doe een “bodyscan”. Ben jezelf bewust van je lijf. Ga met je gedachten je hele lijf na. Begin bij je voeten, vervolgens enkels scheenbenen, dijbenen, knieën, bovenbenen, bekkengebied, heupen, onderbuik, buik, maagstreek, borstgebied, nek-hals gebied, schouders, bovenarmen, ellebogen onderarmen polsten handen vingers, rug, je hele ruggengraat van boven naar beneden, stuitje, billen, terug naar boven. Hoofd, mond neus ogen oren voorhoofd kruin achterhoofd kaak en kin. Neem hiervoor de tijd. Ontspan je hele lijf. Sta jezelf toe om lekker in slaap te vallen.
  7. Vroege wake-up call: het eerste wat je doet als je uit je bed gestapt bent is jezelf een bewuste glimlach geven in de spiegel! Maak hier echt een gewoonte van! Zeg iets tegen jezelf waar je blij van wordt! Doe dat terwijl je naar jezelf kijkt in de spiegel. Neem deze energie mee! Drink water, neem een klein ontbijt of wellicht een smoothy die je zelf bereid hebt.
  8. Ten alle tijden: Ben jezelf bewust van je ademhaling. Vooral op momenten dat het druk is en dat je van het ene toestel naar het andere “holt”. Calm down! Ben lief en aardig voor jezelf, dan lukt het je ook om attent en aardig te zijn voor je passagiers, tot en met je laatste vlucht! Daar wordt je zelf blij van! Ik wens je goede vluchten, zorg goed voor jezelf!

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Doe dat nu, eenvoudig door deze mail te beantwoorden. Je bent van harte welkom!

Geen reactie's

Geef een reactie