Houvast….!

Houvast….!

 

Waar kunnen we nog aan vasthouden?

Hoe blijf je bij jezelf in onzekere tijden?

Zeker nu, we hebben te maken met het Nieuwe Corona virus, een wereldwijde crisis.

Dat is akelig. Dit raakt aan onze gezondheid, dit raakt aan leven en dood. Dit gaat over hoe blijf ik gezond?!

Onzekerheid. Mensen in het algemeen houden niet van onzekerheid. Het kan angstig maken en daardoor paniek veroorzaken. We raken ons houvast kwijt…

Wellicht “vlucht” je in social media. Lees je allemaal akelige berichten en neemt die voor “waar” aan…. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn…

Wat te doen als je je houvast verliest en jezelf angstig of paniekerig voelt?

Angst is een emotie die niet voor niets is. Angst kan je helpen, waarschuwen. Stel voor dat je géén angst zou kunnen voelen, dan zou je wellicht zo maar de straat over steken en gegrepen kunnen worden door een auto. Je zou zomaar van in diep water kunnen springen, zonder dat je kunt zwemmen.

Echter, je kunt angst ook voeden door je eigen gedachten. Zijn die gedachten waar?

Hoe kun je de emotie angst, reguleren?

Hoe méér zelfbewust je bent, en hoe meer je jezelf kunt zien in de hele context van een afstand, hoe meer je opmerkzaam bent en de emotie angst kunt reguleren.

Het kan ook zijn dat je jezelf “overspoelt” voelt door emoties. In dat geval, “zit je er midden in” en is het op dat moment lastig om tegelijkertijd afstand te nemen en een ander perspectief te zien.

Het kan ook zijn, dat je de angst aanvaard, zonder er verder iets aan te willen veranderen.

Hoe meer je jouw eigen emotie angst kent en herkent, hoe meer en hoe beter je deze kunt reguleren. Tevens kun je dan beter omgaan met emoties van anderen.

Wat kun je doen?

Als je merkt dat je in angst schiet, voel die angst dan. Voel waar je die voelt in je lichaam. Adem daar dan naar toe. Dit kan héél spannend voelen. Immers, je wilt die angst niet voelen. Je wilt het liefst weg van die angst. Echter, wanneer je zo je best doet om er van weg te gaan, zal die angst zich steeds verder opdringen. De enige manier om de angst los te laten, is om te erkennen dat de angst er is, de angst durven “aanraken” in je lichaam. Vervolgens er doorheen te ademen. Wanneer je er doorheen ademt, dan geef je de angst de ruimte. Wanneer je de ruimte voelt in je lichaam, dan ontstaat er tegelijkertijd een ander gevoel. Dat hoeft nog niet direct te zijn. Het kan een oefening zijn om door die angst heen te ademen. Geef jezelf de tijd. Wanneer het je lukt, zul je merken, dat de angst (langzaam) verdwijnt en dat de ruimte die je ervaart, rust geeft. Blijf dan door die rust heen ademen. Voel die rust door heel je lichaam stromen. Maak dat gevoel zo groot mogelijk.

Vanuit die rust kun je weer logisch nadenken. Het wordt weer rustig in je hersenen. Je kunt alles weer in perspectief zien. Zien en voelen wat er wèl is. Dan heb je weer een keuze. Wil je je aandacht richten op dat wat er wèl is, of op dat wat er niet is…. Wat je aandacht geeft groeit. 

Uiteraard, deze hele oefening verandert niets aan de situatie. De situatie kunnen we niet veranderen. We hebben nu te dealen met het Nieuwe Corona virus. We hebben nu te dealen met alle maatregelen die getroffen worden om de curve naar beneden te krijgen. Daar veranderen we niets aan.

Vandaar, wanneer je deze oefening doet, verander je niets aan de situatie. Je verandert wèl de manier waarop jij daar naar kijkt en de manier waarop jij ermee omgaat.

Op deze manier vind je houvast in je zelf. Dit is een innerlijk werk. Dit kun je niet van buiten halen….

Door deze oefening te doen, leer je houvast in jezelf te vinden. Dat is het mooiste houvast wat er bestaat! Daar mag je altijd op vertrouwen…. op jezelf!

Het is een oefening. De ene keer zal het beter lukken dan de andere keer. Gun jezelf de oefening. Oefening baart kunst 🙂

Wil je hierover van gedachten wisselen? Of kun je er wel hulp bij gebruiken, Laat het me weten. Bellen mag ook: 31-6-28830163

 

Geen reactie's

Geef een reactie