Flight safety examen voorbereiden? Herken je kwaliteiten en je valkuilen!

Flight safety examen voorbereiden? Herken je kwaliteiten en je valkuilen!

Het flight safety examen is één van de dingen die werkelijk niet favoriet is bij vliegend personeel. Gedurende het jaar komen amendementen en veranderen er zaken. Wat maakt dat mensen zo tegen dat examen op zien? Het boek is saai, de stof is taai en de schrijftaal en stijl zeer slaapverwekkend. Ik ken mensen die zeggen: “ik moet nog 7 x flight safety doen, dan ga ik met pensioen… Het wordt echt afgeteld…. Herken jij dat?

Iedereen gaat hier verschillend mee om. Je kunt het vaak al horen aan het taalgebruik!

  • Ben je bijvoorbeeld iemand die meer gericht is op “doen” dan hoor je dat in het taalgebruik: ik ga dit doen, ondernemen, uitzoeken, actie ect.
  • Ben je meer gericht op het denken, zul je meer woorden gebruiken als: overwegen, denken, op een rijtje zetten, laten bezinken een nachtje over slapen ect.
  • Ben je iemand die vanuit het gevoel handelt, zul je meer zeggen: het voelt niet goed, ik krijg er hoofdpijn van, mijn maag krimpt samen als ik eraan denk ect.

We onderscheiden 3 combinaties:

  1. voeler denker:
    kwaliteiten: 
    groot inlevingsvermogen weloverwogen lange termijn denker zicht op verleden, heden en toekomst
    valkuilen:  besluiteloosheid  depressiviteit/tobbers  zichzelf vergetend
     
  2. doener voeler:
    kwaliteiten: ondernemers enthousiast implusief nu externe prikkels
    valkuilen:  onrustig onbetrouwbaar woede wispelturig
     
  3. doener denker:
    kwaliteiten:
    actiemensen toekomstgericht doelgericht planmatig afspraak is afspraak
    valkuilen:  burn out gevaar  kort door de bocht het doel heiligt de middelen rechtlijnig, weinig flexibel 

Nu kun je je voorstellen dat dit ook niet zwart wit is. We hebben allemaal een doener en voeler en een denker in ons! Het is een drie eenheid. In het beste geval, zijn ze afgestemd: in een bepaalde situatie heb je een bepaalde gedachte, daar vloeit een gevoel uit voort en dat leidt tot een gedrag. m.a.w. Je denkt iets, daar heb je een gevoel bij en dat maakt dat je doet wat je doet.

Een voorbeeld:

  • Gedachte: ik zou eigenlijk fight safety moeten leren en ik heb geen zin .
  • Gevoel: ik krijg er buikpijn van
  • Gedrag: uitstellen.

 

Een ander voorbeeld:

  • Gedachten: ik zou eigenlijk fight safety moeten leren, ik heb geen zin en ik begin toch.
  • Gevoel: eerst buikpijn daarna blij gevoel (ik ben begonnen)
  • Gedrag: Doen.

Je merkt hoe sturend je gedachten zijn! Probeer het maar eens met een eigen voorbeeld!

Dan nog een paar tips:

Ben je een denker: bedenk wat het beste voor jou werkt: hoe heb je het altijd voorbereid, ben je daar blij mee? Bedenk wat je anders zou willen doen. Bedenk hoe dat praktisch invulbaar is en bedenk wat het resultaat is. Voel vervolgens of dit klopt voor je. Als het klopt gaat het voor je werken!

Ben je een voeler: Ben jezelf heel bewust hoe je voelt wanneer je uitstelt om aan de voorbereidingen te beginnen. Voel vervolgens heel bewust hoe je je voelt wanneer je een datum en tijd prikt om daadwerkelijk met de voorbereidingen aan de slag te gaan. Herhaal dit net zo lang tot het klopt, tot het congruent is. Het is congruent wanneer jouw gedachten en je gevoel met elkaar in overeenstemming zijn. Dan kun je aan de slag!

Ben je een doener: Schrijf dingen op, schrijf afspraken in je agenda, maak mindmaps, maak tekeningen. Bedenk vervolgens of het helemaal klopt, en voel hoe het voelt. Is het congruent, dan kan het alleen maar goed gaan!

Ik wens je succes met de eerstvolgende voorbereidingen van je flight safety examen! En bedenk:

….”als je doet wat je altijd gedaan hebt, krijg je wat je altijd gekregen hebt….”

Dat gaat hier ook zeker op 🙂

Wil je hier meer over weten? Mail me gerust door eenvoudig dit bericht te beantwoorden. Je bent van harte welkom!

Geen reactie's

Geef een reactie